Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Bedrijfsgroei: deze 6 inzichten laten je bedrijf groeien
Terug
Wil je je als ondernemer of ondernemende manager in de zakelijke dienstverlening verder ontwikkelen? Of persoonlijk groeien in je vaardigheden? Of wil je meer rendement behalen en je onafhankelijkheid vergroten? Wil je graag meer collega's? Of is het tijd om je bedrijf verkoopklaar te maken? Dan is bedrijfsgroei een belangrijk middel.
Hoe kun jij je bedrijf laten groeien?
Als upMention voeren wij verschillende activiteiten uit om te kunnen groeien: uiteraard doen we voor onszelf de online marketing via Google, LinkedIn en onze website. Dat combineren we met offline marketing, zoals snelwegreclame, koude acquisitie, direct mailing en radioreclame. Ook leggen we huidige klanten in de watten. Zo bouwen we samen een enthousiaste, groeiende beweging, om uiteindelijk te groeien met ons bedrijf.
Echter, groei komt ook uit het optimaliseren van processen, van het aanbod en van de bedrijfscultuur. We delen graag 6 persoonlijke inzichten met je over groeistrategie.
1. Automatiseer repeterende werkzaamheden
Is het steeds weer hetzelfde liedje bij jou of één van de collega´s? Repeterende werkzaamheden zijn regelmatig belemmeringen voor bedrijfsgroei. Het is vaak niet het leukste werk en doordat er veel herhaling plaatsvindt, sluipen er al snel foutjes in. Door de saaie, repeterende taken te automatiseren ontstaat er ruimte voor ander werk en kun je je bedrijf laten groeien doordat de ondersteunende afdelingen beter werk leveren.
Dit is de reden dat we bij upMention het meten van posities in Google, het rapporteren van resultaten van campagnes, het nauwkeurig loggen van werkzaamheden en ook specifieke onderdelen van campagnes hebben geautomatiseerd. We zetten überhaupt op zoveel mogelijk gebieden maatwerk software in om de overhead laag te houden. Meer ideeën in deze categorie? Je treft een interessante casus over de voordelen van maatwerk software bij onze klant Ambrero.
2. Verbreed je aanbod voor enthousiaste klanten
Er is altijd een toplijst van klanten (meestal om en nabij de 20%) die ongelooflijk graag met je samenwerkt. Ze geloven in jouw bedrijfsfilosofie. Je werkt al jaren met hen samen en er is veel contact. Deze klanten zijn in positieve zin gretig. Ze willen meer van jou, jullie bedrijf en ze zien ook altijd dingen die verder ontwikkeld kunnen worden. Zij zijn jouw ambassadeurs.
Zorg ervoor dat je deze klanten regelmatig van nieuwe ideeën voorziet en zorg ervoor dat de relatie en de werkzaamheden zich steeds verder uitbreiden. Het interessante is namelijk dat deze klanten dat ook nog eens zullen waarderen. En het is heel simpel: deze klanten zijn al overtuigd, dus dat is gewoon veel makkelijker verkopen. Jij blij, zij blij, iedereen blij. Dit is een goed begin om aan je groeistrategie te werken.
3. Je bedrijf laten groeien: faciliteer teamontwikkeling
Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Je bedrijf laten groeien gebeurt ook door middel van teamontwikkeling. Het enige wat minimaal nodig is, is alertheid op sluimerende thema's. Bij upMention gaat iedereen regelmatig in gesprek met externe coaches. We beseffen namelijk dat de combinatie van iedereen in ons bedrijf een systeem in stand houdt, dus iedereen is daarmee een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsgroei.
Waar je als mens nooit perfect kunt zijn, kun je als team veel verder komen doordat je elkaar aanvult. Kansen genoeg dus. Durf jij het aan?
4. Werk marketing persona’s uit
Er zijn altijd een of meer gemene delers in je klantengroep. Denk aan een bepaalde functie, leeftijd, geslacht, branche, opleiding, et cetera. Maar, wellicht is die ene gemene deler helemaal niet de doelgroep waar jouw bedrijf van gaat groeien. Misschien heb jij wel een hele andere gemene deler voor jouw bedrijf die je in je groeistrategie mee kunt nemen.
Het is de kunst om een aantal specifieke marketing persona’s uit te werken waar jij vanaf dat moment alles voor gaat ontwikkelen qua teksten en aanbod. En het hele bedrijf zal zich na jouw presentatie ervan bewust zijn zodra er een voor het bedrijf belangrijk persona op hun pad komt.
Je kunt deze marketing persona’s zelfs een naam, een afbeelding en een levensgeschiedenis geven, zodat ze echt gaan leven en een gezicht krijgen. Dan weet iedereen wat ze moeten doen en waarvoor ze het doen.
5. Focus op klantrelaties
Vaak zie je bij B2B-bedrijven dat er bij samenwerkingen aan het begin veel energie is en dat het gedurende de samenwerking langzaam afneemt. Sinds wij als randvoorwaarde voor nieuwe klanten hebben dat er maandelijks een gesprek is over de werkzaamheden, de geboekte resultaten en de werkzaamheden van de maand erna, is dat opgelost.
Zorg ervoor dat je geen bedrijf bent waar de voordeur openstaat voor nieuwe klanten, maar waar het bij de achterdeur net zo druk is met klanten die vertrekken omdat ze te weinig connectie met jullie hebben.
6. Meet en verbeter
Stel je wilt afvallen, maar je hebt geen weegschaal. Dan kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld de omtrek van je taille te meten. En als je dat niet meet, zijn er wellicht nog andere opties. Echter, wat je niet weet, kun je ook niet verbeteren. Zorg er dus voor dat je alle belangrijke graadmeters van succes meet.
Bij upMention vinden we het van groot belang om in ieder geval exact te weten hoeveel echte interactiemomenten er zijn met onze doelgroep, zoals telefoontjes, e-mails, downloads van een whitepaper, ingevulde formulieren, en dergelijke. Daarbij monitoren we ook zo nauwgezet als mogelijk het eerste moment dat ons bedrijf zichtbaar werd voor deze contacten.