Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Lokale marketing - Waarom je met Google Reviews moet beginnen
Terug
Als upMention werken we voor een aantal ketens wat via een dealernetwerk of eigen winkels het aanbod lokaal aan de man brengt. Lokale marketing voor landelijke spelers dus. En een wetmatigheid in die lokale online marketing is dat positieve, geloofwaardige beoordelingen een stimulans voor potentiële en huidige klanten zijn.
Echter, in het kader van het verzamelen van die aanbevelingen, zien we vooral de volgende reviewplatforms langskomen:
- Trustpilot
- Feedback Company
- Klanten Vertellen
- Kiyoh
- Trusted Shops
- eKomi
En dus is volgens ons de belangrijkste vaak niet, of onvoldoende in beeld: Google Reviews. Dit is onderdeel van Google Mijn Bedrijf. En voor je lokale online marketing biedt het enorme kansen als je (in ieder geval een gedeelte van) je reviews via dit platform verzameld.
Waarom Google Reviews?
Er zijn drie redenen om prioriteit te geven aan Google Reviews ten opzichte van de andere reviewplatforms die hierboven zijn beschreven:
- Omdat je daardoor niet afhankelijk bent van betaalde reviewplatforms. Afscheid nemen van een betaald reviewplatform is in principe gelijk aan het vernietigen van een nauwkeurig opgebouwde reputatie. Een veelgehoorde klacht is daarbij dat de tarieven van deze platforms stijgen en dat er niet of nauwelijks sprake is van doorontwikkeling. Wist je trouwens dat 90% van de marketingbureaus een flinke commissie krijgt als ze jou als klant aandragen bij een reviewplatform?
- Je huidige en potentiële klanten hebben daarnaast de neiging om in Google op je bedrijfsnaam te zoeken. Vervolgens zien zij het Google bedrijfsresultaat met een beperkt aantal reviews, terwijl de reviewplatforms soms wel 10K+ beoordelingen hebben. Het is natuurlijk verspilling voor je lokale marketing als die reviews niet of nauwelijks zichtbaar zijn voor hen die actief met je merk bezig zijn. En ja, die mensen gebruiken Google.
- Echter, onze belangrijkste reden om Google Reviews in te zetten betreft ook gelijk een aspect van het geheim van Google. Want, zo leert onze ervaring: niet de luidruchtige aankondigingen van Google, maar de geruisloze aanpassingen van het algoritme hebben de grootste impact op je vindbaarheid. En zo is er de afgelopen jaren een flinke verschuiving geweest richting de inhoud van je beoordelingen. De tekst uit de reviews wordt simpelweg ingezet om jouw bedrijf bij je lokale online marketing wel of niet te laten scoren op een zoekterm.
Zo werkt het concreet
Stel, jij bent een keten die fietsen verkoopt. En iemand koopt in de vestiging in Delft een fiets. Vervolgens plaatst die persoon de volgende review in Google: "Ik zal ook hier weer mijn volgende fiets kopen." Een dag later zoekt een andere inwoner van Delft op 'fiets kopen'. Het onderstaande resultaat wordt getoond, waarbij de aanleiding van het tonen van deze resultaten de geplaatste review is. Fietsenwinkels zonder een relevante review zijn hier niet te zien!
Hoe pak je dit aan
Allereerst: vraag zo actief mogelijk om reviews aan je klanten en vraag daarbij door. Zodra iemand 'vanavond' zegt ben je namelijk 10 stappen verder dan 'ga ik binnenkort even naar kijken'. Durf het dus concreet te maken, want op het moment dat je het bespreekt is er vaak ook echt een intrinsieke motivatie om die review te gaan schrijven.
Vervolgens kun je voor de Google Reviews een directe link delen. Je kunt bij het begeleidend schrijven klanten suggesties geven voor teksten. In het geval van een keten met fietsenwinkels: "Laat een review achter waarin je beschrijft welke fiets je hebt gekocht en waarom! Zo help je anderen."
Een andere optie is om eens te testen met een template die eenvoudig gekopieerd kan worden. Dit sluit ook aan op de behoefte van klanten om met weinig moeite een kloppende review achter te laten. Dus: "Heb je genoten? Gebruik de onderstaande tekst als review of pas die waar nodig aan! Dankjewel."
Het doel is dat er zo gedetailleerd mogelijk wordt beschreven wat het aanbod was. Of dat je je toplijst met belangrijke zoektermen in reviews genoemd krijgt, zodat Google je relevantie kent. Het vraagt wat moeite, maar het fijne is dat dat ook voor je concurrenten geldt en dat de aanhouder dit spel wint. Kies dus wederom voor de lange termijn!
En zeg nou zelf...
Reviews verzamelen + beter lokaal scoren in Google is win-win!