Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Het argument van je klant, is het verkoopargument van morgen
Terug
Voor gezonde groei van je bedrijf is het de kunst om voortdurend uit te lichten wat de verkoopargumenten (USP's) van jouw aanbod zijn. De reden dat men nu klant is, is immers de reden dat iemand anders morgen je klant wordt. Oftewel: door verkooopargumenten steeds beter in te zetten, creëer je een positieve spiraal in je (online) marketinguitingen en de gesprekken van je salesmedewerkers. Je doelgroep wordt steeds gretiger. En daar word je als ondernemer of ondernemende marketing manager blij van.
Zelf bedenken, of je positieve klant vragen?
Bij upMention zijn we sterk voorstander om verkoopargumenten niet zelf te bedenken, maar gebruiken we daar informatie van huidige klanten voor. Om het waardevol te maken kun je het beste 50-100 (zeer positieve!) klanten vragen om 20 steekwoorden op te geven die iets zeggen over hoe zij je bedrijf zien. Echter, voor een sneller proces kun je ook gebruik maken van je reviews in tools van bijvoorbeeld The Feedback Company, Trustpilot, Kiyoh, Klantenvertellen.nl of je kunt je reviews in Google gebruiken.
Goede verkoopargumenten achterhalen: concreet
Voor zicht op de belangrijkste redenen van jouw klanten om klant te zijn, gebruiken wij woordwolken. Dat werkt als volgt:
- Kopieer de steekwoorden van de klanten of kopieer tenminste 50 positieve reviews. Kopieer alleen de tekst van de review, of de steekwoorden, dus geen namen en dergelijke.
- Ga vervolgens naar een online tool voor het maken van een woordwolk en plak daar al de tekst in die je hebt gekopieerd.
- Vervolgens ontstaat een woordwolk waarin de gemeenschappelijke complimenten van je klanten groter naar voren komen.
- Als laatste stap, maar niet onbelangrijk: maak het concreet. Als je klanten jouw software om tijdschriften als 'eenvoudig' bestempelen, dan zeg jij: "Tijdschriften maken is nu voor iedereen toegankelijk!". Dat 'eenvoudig' is iets wat ze dan concluderen, maar niet lezen.
Hoe zet je de USP's in?
Je hebt een aantal mooie verkoopargumenten gevonden. Waar kun je die inzetten? Hier een aantal concrete suggesties:
- Gebruik ze in de beschrijving van je website in Google (oftewel, je title + meta description). Zoek in Google op "site:XXX.nl" om te zien hoe dat er nu voor jouw website uit ziet.
- Zet ze in je advertenties, zowel online als offline. Ook in je remarketing.
- Zet de argumenten in een standaard opmaak bovenaan je website, of bij elk product wat je aanbiedt. Je kent dat vast van de bekende webshops.
- Zorg dat de argumenten bekend zijn bij - en benoemd worden door - je salesmedewerkers. Ze overbruggen de afstand van jouw aanbod tot je doelgroep.
- Gebruik de argumenten in je teksten. Zorg dat als je een eenvoudig product hebt, je continue in je teksten indirect mensen die conclusie laat trekken.