Dit moet je weten over Google Analytics 4
Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Eén van de manieren waarop we als upMention onze zichtbaarheid verhogen is via reclame langs de snelweg. In dit blog delen we de belangrijkste redenen waarom wij voor snelweg reclame kiezen. Ook delen we twee valkuilen met je.
We willen als upMention zoveel mogelijk bedrijven in contact brengen met de doelgroep. Dat is de reden dat we als team elke dag met veel plezier uit ons bed komen. Dat zorgt daarnaast voor meer zekerheid en stabiliteit in ons familiebedrijf. En de uitdaging die bij groei komt kijken, zoals de groei in het aantal teamleden, geeft energie. Je begrijpt het: wij genieten van groei. En reclame langs de snelweg zorgt voor korte en lange-termijn groei.
Of snelweg reclame werkt voor een bedrijf is mede afhankelijk van het rendement wat wordt gemaakt. Wij zien twee type bedrijven waar snelweg reclame voor werkt: het bedrijf wat een massale doelgroep aanspreekt en daar rendement uit weet te halen (veelal B2C) of een bedrijf wat veel rendement maakt op een specifieke doelgroep die het aanbod hoog waardeert (B2B). Als upMention vallen we in die tweede categorie.
Toen we startten met billboardreclame was de coronacrisis op één van de hoogtepunten (april 2020). Dat resulteerde in de kans om te experimenteren met een lager financieel risico. En direct zagen we dat ons vermoeden klopte: veel hoger management (lees: de mensen die voor onze diensten kiezen) waren nog onderweg naar de bijna lege kantoren. Er was vaak een latente behoefte voor meer bezoekers via Google. Dat ontstond natuurlijk ook weer vanuit het feit dat online een vlucht nam omdat iedereen zoveel mogelijk thuis bleef.
Er zijn - zo blijkt uit onze ervaring - grote ondernemers in Nederland niet actief op zoek naar zoekmachine optimalisatie. En toch weten ze dat ze er niet om Google heen kunnen. En zodra zij onze uiting langs de snelweg zien, nemen ze contact met ons op. Een misverstand waar we ook gelijk mee afrekenen is dat je voor jezelf moet doen wat je voor je klanten doet, terwijl wij al jaren actief in vijvers vissen waar onze concurrent zich niet bevindt. Geweldig dus!
Het is heel simpel: we kiezen als mensen eerder voor een bekend merk. Zeker als het aanbod door meerdere beslissers wordt beoordeeld, heeft het een positieve impact als de beslissers op voorhand bekend zijn met upMention. Je kent het wel: "Billboards hebben geen invloed op mij, ik kies gewoon de bekende merken!".
Let bij je keuze voor digitale billboardreclame vooral ook op het aantal adverteerders per scherm. We spraken eens met een aanbieder waar je per 2 minuten, slechts 7 seconden zichtbaar bent. De tarieven waren lager, maar het bereik was nog veel lager. Overigens blijkt uit onze proeven regelmatig dat een analoge reclame middels een doek veel meer impact heeft, ook vanuit het oogpunt van imago en de impact, dus onderzoek die mogelijkheden ook.
Laat je bij de keuze voor een bord niet afleiden door het aantal automobilisten wat er rijdt. Onze ervaring is: beter dicht bij de weg en een lager bereik, dan heel veel afstand tot de weg met twee keer zoveel bereik. Zo zijn er gigantische knooppunten rondom Den Haag en Rotterdam waar veel verkeer is, maar de reclameborden vallen totaal weg in het geheel.
Terwijl we adverteren langs de snelweg, doen we ook allerlei experimenten rondom het effect van vindbaarheid op je posities in Google. Want, ziet Google billboards? En lezen ze die? En op welke manier? We hebben verrassende conclusies getrokken. Laat het ons dus zeker weten als je wilt dat we eens met je meedenken over hoe je met reclame langs de snelweg ook nog eens invloed kunt uitoefenen op je posities in Google.