Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Marketing kosten startup - Plant B: van Dragon's Den
- 4 op de 5 Nederlanders wil gezonder eten, aldus Blauw Research.
- 1,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van een maaltijdbox.
- Meer dan de helft van de Nederlanders heeft 'te veel aan zijn hoofd', aldus het SCP.
Combineer die drie zaken en je bent beland bij een kansrijke startup waar we recent een project voor zijn gestart: Plant B naar de top van Google.
Dragons Den
Na te schitteren in Dragon’s Den eerder dit jaar, wilde Joost Esser van Plant B ook met de plantaardige diepvriesmaaltijden in Google schitteren. Dus maakten we een afspraak om de mogelijkheden door te nemen. En na enkele gesprekken - inclusief een kofferbak vol versgevroren maaltijden - waren we eruit: er is veel groei te behalen.
Een shock
En zo kwam het dat de teams van Plant B en upMention enkele dagen later kennis maakten in de keuken waar de chefs van Plant B de maaltijden bereiden. We kregen een uniek inkijkje in de enorme vriezers waar de maaltijden via shock-freezing worden ingevroren, want alleen met die methode blijven de voedingswaarden en vitaminen optimaal bewaard.
Open deur
Als startup wil je de deur wagenwijd open voor nieuwe klanten. Dus je kan niet om online vindbaarheid heen. Maar, is het daarbij ook verstandig om – naast adverteren in zoekmachines – voor je volgende klant via de onbetaalde resultaten van Google te kiezen? We hebben 6 geleerde lessen rondom startup online marketing voor je op een rij gezet.
1. De lange termijn bepaalt de relevantie van een startup
Optimaliseren voor de onbetaalde resultaten van Google (startup SEO) is iets wat met name op de lange termijn flink gaat renderen. Een startup is vaak nog aan het overleven op de korte termijn. Toch bepaalt de lange termijn waarde de echte relevantie. Een bak geld tegen advertenties aansmijten kan zeker werken, maar lange termijn waarde bouw je op via de 'natuurlijke' resultaten in Google.
2. De media smult van frisse startups (en Google dus ook!)
Je scoort beter en sneller in Google als je genoemd wordt. Dat is dus een belangrijk onderdeel van de marketing van een startup met SEO. En inderdaad: hippe, verse startups zijn simpelweg geliefd bij de media. Dan doelen we dus niet op startende ondernemers, maar op startups die daadwerkelijk iets 'nieuws' doen en dus 'nieuwswaardig' zijn. Lokaal in Utrecht en Brabant, maar ook in vakmedia zoals MarketingTribune en op de website van de Telegraaf: Plant B is hip en happening en zet met het concept een trend in die de media niet kan ontwijken
3. Durf risico te nemen, prognoses zijn minder nauwkeurig
Normaliter bouw je prognoses van SEO op uit resultaten die in het verleden zijn geboekt. Die vermenigvuldig je tot het gewenste niveau. Dat combineer je met analyses van websites die al bovenaan in Google staan en de potentie van zoektermen met de bijbehorende zoekvolumes. Je kunt bij startup SEO wel inschatten wat er te behalen valt, maar wat het vervolgens oplevert vraagt algemene rekensommen. Ook is het concept bij nog niet bewezen, dus het risico wat bij startup online marketing past, is ook van toepassing op de investering in SEO.
4. De P van Plaats biedt steeds meer kans (Google Mijn Bedrijf)
In principe vinden wij dat het laaghangende fruit in Google al is geoogst, maar onze mond zakt open als we zien hoeveel er momenteel door gebruikers van Google wordt gedaan met de resultaten in Google mijn bedrijf. We zien steeds meer dat het wordt gebruikt als een soort ‘mini-website’. Zeker nu het ook mogelijk is om de producten en beschrijvingen van Plant B toe te voegen aan het bedrijfsresultaat vervangt dit voor een gedeelte de website, want veel staat al in Google. Daarnaast kunnen de belangrijkste bedrijfsupdates worden geplaatst.
5. Focus is het toverwoord, ook bij SEO
Als founder van een startup ben je vrijwel altijd een creatieve geest. Het bruist van de baanbrekende ideeën. Als een soort popcorn in een pan blijven ze oppoppen. Maar, volhouden is de kunst. En in het geval van SEO gaat dat ook over het focussen op een vaste lijst met zoektermen. Want bij Google staat verdeelde aandacht voor minder resultaat. Elk extra idee heeft het risico in zich om afbreuk te doen aan wat er echt nodig is om levensvatbaar te zijn. Focus. Focus. Focus.
6. Blijf genieten (heb je die hippe hockeystick weer)
Scoren in de onbetaalde resultaten van Google is vrijwel altijd via het welbekende hockeystick model. Oftewel: eerst is iedereen hard aan het werk, maar er is nog weinig te zien aan hoge posities of bezoekers op de website. Dus een logisch ingrediënt om zenuwachtig te worden over of het wel de goede kant uit gaat met je bedrijf. Maar dan is die ineens daar: je posities en bezoekers schieten omhoog! Google houdt van je. En jij van Google. Wil je weten wat marketing kosten van een startup ongeveer bedraagt? Vraag het ons!
De juiste snaar
Als er veel geluid wordt gemaakt, gaat het er niet om de boel te overstemmen, maar om de juiste snaar te raken. Dat is waar wij voor staan. Een verhaal wat via slimme online marketing resoneert bij de juiste mensen.
In contact