Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Hoe schrijf ik de meest waterdichte SEO teksten?
Terug
Laten we allereerst beginnen bij wat een SEO tekst precies is, welk doel het dient en waarom het zo belangrijk is om het goed te doen.
Google kan net zoals jij en ik een tekst begrijpen, Google weet waar een pagina over gaat. Dit kan Google omdat er bepaalde zoekwoorden op specifieke plekken in de tekst en pagina worden verwerkt. En omdat deze specifieke zoekwoorden een hoger zoekvolume dan nul per maand hebben, worden ze vaker gezocht en daarmee vaker op diverse sites gebruikt. Zo koppelt Google de zoekwoorden aan een intentie (de vraag van de gebruiker) en is het in staat om te begrijpen waar het over gaat. Nu weet je hoe Google jou van het juiste antwoord op je vraag kan voorzien. Maar hoe schrijf je nu de juiste teksten om ook tussen de juiste antwoorden op een vraag te komen in Google?
We beginnen bij een SEO analyse, alles staat en valt namelijk met een goed zoekwoordenonderzoek en een technische analyse van de site. In dit blog hebben we het alleen over het zoekwoordenonderzoek. Wanneer je met upMention in zee gaat, zal dit onderdeel door de SEO specialisten worden opgepakt. Aan de hand van jouw corebusiness worden er diverse zoekwoorden bij elkaar geraapt die hier over gaan, zoekwoorden waar per maand een X aantal keer op gezocht wordt. Zonder zoekvolume kun je er namelijk ook geen winst of bezoekers uithalen. Al deze zoekwoorden, soms wel duizenden, worden gecategoriseerd, en uiteindelijk toegewezen aan een bestaande pagina of een nog nieuw te schrijven pagina. Met als doel om meer bezoekers naar je site te krijgen en de conversie uiteindelijk te verhogen.
Hoe schrijf ik meerdere teksten over hetzelfde onderwerp?
Je business is enorm interessant, maar gaat in de kern maar over één onderwerp. Dan is het lastig om hier meerdere pagina’s over te schrijven. Dat snappen wij! Ook als SEO specialisten die zo nu en dan teksten voor klanten schrijven, kampen wij soms met dit probleem. Hieronder noemen we een aantal tips die je wellicht op weg kunnen helpen! Voor het gemak, gebruiken we Google optimalisatie even als voorbeeld.
- Voor elke tekst die je gaat schrijven over het onderwerp, in dit geval: SEO optimalisatie - laten we zeggen dat het er tien zijn - is het goed om per tekst verschillende voorbeelden aan te halen. Voor tekst nummer 1, vertaal je de tekst naar het schrijven van SEO proof teksten. Voor tekst nummer 10, haal je het onderwerp van zoekwoordenonderzoek aan. In essentie gaat elke tekst over SEO optimalisatie, terwijl de tien teksten toch makkelijk uniek zijn.
- Begin eerst gewoon met schrijven, zet alles op papier wat er in je opkomt. Nadat het verhaal staat, kun je gaan kijken waar de zoekwoorden precies tussen passen. Zo houd je de tekst natuurlijk voor de lezer. Dit in plaats van de tekst om een zoekwoord heen te schrijven.
- Google vragen over het onderwerp dat je schrijft. Google bijvoorbeeld: ‘Hoe begin ik aan SEO?’. Haal je inspiratie uit de sites die naar voren komen in de resultaten. Let wel: haal alleen je inspiratie hieruit, de tekst die je uiteindelijk neerzet moeten uniek zijn. Neem je het één op één over, dan kamp je met duplicate content, en dat vindt Google niet leuk.
- Leg de zoveelste tekst over hetzelfde onderwerp even naast je neer, voor een uurtje bijvoorbeeld. Na dat uurtje zit je weer vol met inspiratie en kun je de tekst afronden zoals jij dat voor ogen hebt.
- Zonder je af wanneer je gaat schrijven. Ongestoord aan copy werken is erg fijn, zeker wanneer je in de flow zit. Wordt je verstoord tijdens het proces, dan is het vaak erg lastig om er weer terug in te komen.
- Vraag je collega’s om even mee te denken. Zij hebben misschien nog nooit over dit onderwerp nagedacht en kunnen daarom met frisse en inspirerende ideeën komen.
- Kom je er echt niet uit? Onze SEO specialisten of tekstschrijvers helpen je maar al te graag. Schroom niet om ons om hulp te vragen.
Volg je deze tips, dan kan het niet anders dat de tekst aan alle regels van onze IO tool zal voldoen. Wij zijn benieuwd!