mei 2022

Zo bouw je een merk met inbound marketing

image description
Brenda Tendet
Terug

Om in dit digitale tijdperk te overleven, is het de kunst om als bedrijf mee te gaan met de veranderende marketingstrategieën. Een inbound marketingstrategie kan dan zomaar passend zijn.

Wat betekent inbound marketing?

Inbound marketing is de aanpak die zich richt op het creëren van content op maat, gebaseerd op de behoeften van de doelgroep. Het belangrijkste doel is om potentiële bezoekers en klanten voor je bedrijf aan te trekken en aan te spreken, zodat je uiteindelijk waardevolle relaties met je klanten opbouwt.

Met inbound marketing bouw je niet alleen een goede band op met klanten, maar verbeter je ook de klantervaring door waardevolle informatie te verstrekken precies wanneer de klant dit nodig heeft. Wat op zijn/haar beurt vertrouwen en autoriteit voor je bedrijf opbouwt.

Verschil tussen inbound en outbound marketing

Stel je eens voor dat je naar je favoriete voetbalwedstrijd kijkt, en net op het moment dat de penalty gescoord gaat worden, verschijnt er reclame, irritant toch? Of wanneer je video's bekijkt op YouTube, is het laatste wat je wil zien een advertentie over een product dat je niet interesseert.

Dit wordt outbound marketing genoemd en het zijn traditionele marketingstrategieën die minder effectief zijn geworden in de wereld van vandaag omdat men het als storend ervaart.

Om je bedrijf te laten groeien, de verkoop op te drijven, potentiële klanten aan te trekken en trouwe klanten te behouden, is de Inbound strategie een meer bruikbare tactiek. Omdat het je doelgroep voorziet van kwalitatieve inhoud gebaseerd op hun behoeften én oplossingen biedt aan hen en niet wat je aan hen wilt projecteren.

Waarom en hoe helpt het je merk?

Inbound marketing maakt gebruik van diverse tools, zoals het creëren van hoge kwaliteit content, bloggen, het gebruik van social mediaplatforms, betaalde advertenties en zoekmachine optimalisatie om klanten naar je bedrijf te trekken en hen terug te laten komen voor meer. Deze strategie promoot je merk op de volgende manieren:

  1. Lagere advertentiekosten
    Betaalde advertentiecampagnes zijn duur en vaak riskant omdat ze onvoorspelbaar zijn in tijden van crisis in tegenstelling tot inbound marketing, dat meer gerichte reclame creëert en een hoger return on investment (ROI) heeft waardoor het meer kosteneffectief is.

  2. Vertrouwen en geloofwaardigheid
    Het verstrekken van waardevolle informatie dat voldoet aan de behoeften van je klanten, hierdoor zal de klant jou en je merk vertrouwen en jou zien als een leider in je zakelijke niche. Hierdoor groeit ook de autoriteit van je merk.

  3. Kwalitatieve leads en verkoop
    Met inbound marketing wordt de inhoud gericht op doelgroepen die al op zoek zijn naar producten en diensten, waardoor de kans groter is dat ze converteren van bezoekers naar klanten. Ze kunnen zelfs ambassadeurs zijn die je diensten aan anderen kunnen aanbevelen.

  4. Verbeterde klantervaringen
    Inbound marketing helpt je bij de interactie met klanten door te reageren op hun feedback en oplossingen te bieden voor hun mogelijke problemen. Deze interacties helpen je ook te begrijpen hoe je jouw merk kunt verbeteren in het voordeel van je klanten.

  5. Langere levensduur
    Vergeleken met een gemiddelde social media post, heeft inbound marketing een langere houdbaarheid. Dit komt omdat het zich richt op het verbeteren van relevante inhoud, die meestal leads en tractie krijgt jaren nadat de inhoud werd gepubliceerd.

Effectieve Inbound Marketing Strategie

Na het identificeren van de doelgroep en het analyseren van hun behoeften, moeten de volgende stappen worden gevolgd om de marketingstrategie te laten slagen.

  1. Potentiële leads aantrekken
    Bij deze stap streef je ernaar om de juiste bezoekers naar je bedrijf te trekken en hen ervan bewust te maken dat jouw bedrijf oplossingen heeft voor hun behoeften. Dit wordt gedaan door het creëren van waardevolle inhoud en het aangaan van gesprekken het publiek op sociale media platforms. Het is aan te raden ook zoekmachine optimalisatie (SEO) in te zetten zodat de inhoud op het juiste moment voor je bezoekers verschijnt.

  2. Conversiefase
    Dit is het omzetten van je bezoekers in leads, door hen aan te moedigen meer over je merk te weten te komen. Je kunt dit doen via hun contactinformatie. Je zult ook de landingspagina's moeten optimaliseren, opt-in formulieren en call-to-action (CTA) moeten gebruiken om de bezoekers te overtuigen zich in te schrijven of in te schrijven voor je nieuwsbrieven.

  3. Van leads naar klanten
    Op dit punt draait het allemaal om het bereiken van je potentiële leads en hen te laten zien hoe je producten of diensten van voordeel zullen zijn voor hen. Dit zal hen aanzetten tot actie en tot aankoop. E-mailmarketing, customer relationship manager (CRM) en marketingautomatisering zijn enkele van de tactieken die je kunt gebruiken om kansen op het omzetten van leads in klanten te vergroten.

  4. Verwelkom klanten
    Deze strategie levert je niet alleen kwalitatieve leads op, maar bevordert ook de klantenbinding. Wanneer klanten tevreden en gelukkig zijn, kunnen ze je merk helpen groeien door je diensten te promoten, dat wil zeggen door middel van goede recensies en positieve mond-tot-mondreclame. Je kunt klanten blij maken door de dialoog met hen aan te gaan op sociale media, live-evenementen en webinars en door uitstekende klantenservice aan te bieden.

Samengevat kan Inbound marketing worden gebruikt in alle soorten bedrijven omdat het je helpt meer kwalitatieve leads aan te trekken en de verkoopcyclus van je merk te verkorten.

Op de lange termijn kun je niet alleen geld besparen, maar ook het succes van deze strategie meten door te zien hoeveel mensen je site hebben bezocht, hoe ze zich door je site hebben verplaatst en hoe lang ze op elke pagina zijn gebleven.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor