Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Google Optimalisatie vs Bing Optimalisatie: 4 verschillen
Terug
Wij kennen het geheim van Google, maar we hebben het graag eens over het geheim van Microsoft, oftewel: Bing. Natuurlijk nog steeds in het licht van techreus Google. Dus: Google optimalisatie versus Bing optimalisatie. Wat zijn de verschillen tussen Bing en Google SEO en waarom zou je er überhaupt over nadenken?
Het gebruik van Bing
Als je de verschillende onderzoeken combineert, blijkt dat 95-98% van de internetgebruikers in Nederland gebruik maakt van Google en de rest gebruikt Bing, op de voet gevolgd door Altavista, Yahoo! en DuckDuckGo. Kortom: alles wat geen Google is, is verwaarloosbaar. Of toch niet?
Wij adviseren je om naast je Google zoekmachine optimalisatie toch ook over Bing na te denken als je organisatie aan de volgende randvoorwaarden voldoet: je hebt een extreem grote doelgroep (dus zelfs in Bing wordt er nog behoorlijk gezocht), je hebt een onbereikbaar hoge competitie (in Bing kan je wellicht wel scoren) óf je hebt alles uit je website optimalisatie Google resultaten gehaald wat er te halen valt (maar dat duurt wel even).
Verschil 1: Bing is niet zo slim
Waar je er bij zoekmachine optimalisatie vanuit kunt gaan dat Google de intentie van de zoektermen in de content op je website vrij nauwkeurig weet te interpreteren met kunstmatige intelligentie, blijkt het dat je in Bing beter gaat scoren als je simpelweg de precieze zoekterm in je website pagina met content gebruikt. Gebruik dus duidelijke, exacte trefwoorden, want Bing is niet zo slim. Google SEO laat je wat meer vrijheid.
Verschil 2: Meta keywords voor Google zoekmachine optimalisatie
Wellicht kun je een lach niet onderdrukken als je dit leest, want dan denk je terug aan de tijd dat ook Google meta keywords nog serieus nam. Toen propte je bij de website optimalisatie Google elke website vol met deze meta keywords, maar die waren verder niet zichtbaar voor je bezoeker (alleen voor de zoekmachine). Deze meta keywords worden door Bing gewoon nog steeds aanbevolen in de richtlijnen voor webmasters! Als je dit als onderdeel van je Google zoekmachine optimalisatie opneemt, merkt Google dit en krijg je een penalty.
Verschil 3: Impact van sociale media
De richtlijnen voor webmasters van Bing zijn heel duidelijk: Bing vindt sociale media belangrijker dan Google. Het worden zelfs 'positieve signalen met impact' genoemd. Een website met veel aanbevelingen op sociale media heeft dus een betere positie in Bing. Dus zorg bij Bing optimalisatie voor likes, shares, aanbevelingen, etc. Hoe meer, hoe beter. Bij Google optimalisatie zijn links vanaf andere websites een belangrijkere graadmeter voor de autoriteit van de website. Bij Google SEO moet je dan ook veel meer aandacht geven aan linkbuilding.
Verschil 4: Impact van links
Zowel bij Google zoekmachine optimalisatie, als bij Bing optimalisatie zijn backlinks van belang. Echter, bij Google zoekmachine optimalisatie kijkt de bekende PageRank technologie naar de links naar jouw website en de links terug naar de website die naar jou linkt. Aan de hand hiervan bepaalt Google of je van belang bent, terwijl Bing bij links vanaf andere websites meer kijkt naar domeinleeftijd en of de organisatie erachter betrouwbaar is. Backlinks vanaf de websites van universiteiten, overheid en nieuwswebsites zijn in Bing dus van meer waarde. In Google SEO gaat het veel meer om de content en autoriteit van de website. Google kijkt breder dan alleen naar de organisatie en de ouderdom van de website.
En dan nog dit
Bing wordt - in tegenstelling tot in Nederland - behoorlijk gebruikt in de Verenigde Staten. 6,5% van de Amerikanen geeft aan Bing te gebruiken vs. 89% dat als zoekmachine Google opgeeft (peildatum: mei 2023). Denk er dus wel aan bij je internationale zoekmachine optimalisatie dat je je ook op Bing kunt/moet richten naast je Google online marketing.
Bovendien was Bing de eerste zoekmachine die AI (kunstmatige intelligentie) integreerde in de antwoorden, in de vorm van ChatGPT. In plaats van links naar websites kreeg je direct een volledig antwoord op je vraag. Inmiddels gebruikt ook de zoekmachine van Google AI, geïntegreerd met de advertenties die het verdienmodel van Google vormen. De ‘strijd’ tussen de beide zoekmachines heeft zich sindsdien weer wat gestabiliseerd, waarbij Google zijn dominantie behouden heeft. Het aandeel van Google in de zoekmachines ligt nog steeds boven de 90%, dus Google zoekmachine optimalisatie blijft lonend voor ieder soort bedrijf.
Voor Nederland blijft Google online marketing dus voorlopig nog noodzakelijk als je je op zoekmachines richt. Kortom: wij vinden dat je tijdens website optimalisatie Google, Bing niet kan negeren.
FAQ
-
Wanneer is Google opgericht?
Google is op 4 september in 1998 opgericht door twee vrienden; Larry Page en Sergey Brin. Voordat het werd opgericht studeerde de twee aan de universiteit van Stanford, in de tijd dat internet nog maar net toegankelijk was voor het grote publiek. Ja, dit lijkt nu onwerkelijk. Zij kwamen op het idee om een zoekmachine op te zetten die aan de hand van zoekwoorden pagina’s sorteerde: PageRank was geboren. Inmiddels is Google veel meer dan alleen een zoekmachine, zo is Youtube bijvoorbeeld ook een onderdeel van Google, bieden ze vrijwel hetzelfde als Microsoft aan kantoorsoftware en nog veel meer. Google mag zich nu met trots rekenen tot één van de grootste zo niet meest gebruikte producten/bedrijven ter wereld. En wij kennen toevallig het geheim. SEO uitbesteden? Stuur ons even een berichtje, we gaan graag met je om tafel.
-
Waarom google?
De meeste mensen kiezen voor Google, omdat zij niet anders gewend zijn. Maar ook omdat het platform inmiddels veel meer te bieden heeft dan alleen een zoekmachine. Daarnaast gebruikt een overgroot deel van de wereldbevolking een Android telefoon, Android is van Google. En Google is hierbij zo slim om alle tools automatisch en standaard op je nieuwe telefoon te installeren. Verwijderen doen de meeste mensen niet, dus worden de tools automatisch en vaak gebruikt.
-
Wat is er beter tussen Google en Bing?
Lastige vraag. Ieder heeft zo zijn of haar voorkeuren. Toch kunnen we de voordelen tegen over de nadelen zetten van beide zoekmachines.
- Google kan dankzij haar algoritme zoekintenties begrijpen en teksten daadwerkelijk lezen. Hierdoor is het aanbod op een bepaalde vraag veel accurater. Bij Bing is de zoekintentie nog rechttoe rechtaan. What you type, is what you get.
- Autoriteit wordt op verschillende manieren gemeten tussen de twee zoekmachines. Google werkt doormiddel van linkjuice. Hierbij is er een kwaliteit verschil in het soort backlink. Linkt bijvoorbeeld het AD naar jouw website, dan stijgt je autoriteit beter dan wanneer er een startpagina platform naar je linkt. Bing hecht echter meer waarde aan de leeftijd van je site. Bestaat je site nog maar een paar maanden, dan is de kans klein dat je bovenaan in Bing komt te staan.
- Google indexeert recent geplaatste pagina’s velen malen sneller dan Bing. Bij Google pluk je de vruchten dus sneller dan op het zoekplatform van Bing.
- Bing toont alleen pagina’s in de resultaten die Bing als belangrijk acht, terwijl Google letterlijk alle resultaten toont.
Daarnaast zijn er nog meer pros and cons voor beide zoekmachines.