Wij gebruiken cookies voor marketingdoeleinden en profilering.
Drie veelgehoorde excuses waardoor SEO specialisten de mist ingaan
Terug
Er zijn drie cruciale excuses die we als SEO consultancy al sinds jaar en dag voorbij zien komen bij SEO specialisten. Als één van de drie speelt, zul je dat direct merken in mindere resultaten van de Google optimalisatie. Dus werken wij ze als SEO bureau voor je uit.
1. Bezoekers via Google vs. leesbare teksten
Er zijn slechts weinig SEO specialisten of tekstschrijvers die het lef hebben om Google én bezoeker als uitgangspunt te nemen. Te vaak komen we consessies tegen die resulteren in halfbakken teksten zonder relevantie. Het lijkt dan alsof mooie teksten en goede vindbaarheid elkaar bijten, maar het is simpelweg gebrek aan creativiteit.
Het verwerken van zoektermen in teksten is de basis van vindbaarheid, maar hier gaat het dan dus ook gelijk al mis zodra er te weinig schrijversintellect is om goede, unieke teksten te schrijven waarbij de zoektermen op een natuurlijke manier worden verwerkt. Er is sprake van een schijntegenstelling
Tip: Mocht jij of je SEO specialist vastlopen op het verwerken van een zoekterm in de tekst, zoek dan in Google op deze term en zet die tussen "dubbele aanhalingstekens". Google laat dan alleen websites zien waar deze woordcombinatie al wordt gebruikt. Zo wordt zoekmachine optimalisatie voor Google én voor de zoekmachine optimalisatie specialist een stukje makkelijker.
2. 'Dat zijn slechts kleine technische dingetjes'
'Welkom' als belangrijkste koptekst op je homepage, een foutieve taalinstelling in de bron, slome plugins, foutjes in de robots.txt bestandjes of het beschikbaar stellen van één pagina via meerdere URL combinaties: SEO specialisten kennen het maar al te goed. En net zo vaak wordt er bij een heel aantal van deze dingen over het hart gestreken: 'het is maar een klein dingetje'. Maar hé, al die kleine dingetjes bij elkaar zijn dus echt wel een 'groot dingetje'! Het fijne is: je hebt die helemaal zelf in de hand.
Natuurlijk is er een nuance: soms is het ergens historisch gezien niet netjes opgebouwd en moet de boel dermate op de schop dat je beter op een andere factor van het algoritme van Google kunt gaan compenseren, maar dat moet dan dus écht concreet onder de streep minder (tijds)investering vragen. Dat vraagt om keiharde bewijzen van de zoekmachine optimalisatie expert.
Tip: Leg niet teveel tijdsdruk op het technische proces van je SEO specialist, maar stuur bij deze stap op kwaliteit. Technische optimalisatie heeft namelijk waarde voor de lange termijn. En het is negen van de tien keer ook goed voor de gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt beetje bij beetje de zoekmachine optimalisatie voor Google concreet.
3. 'Ik geloof niet zo in linkbuilding'
Linkbuilding (het regelen van links vanuit andere websites) is bij een zoekmachine optimalisatie specialist soms naar de achtergrond verschoven. Het lijkt daarbij ook nog eens beredeneerd, maar het is vaak een variant op 'ik mis een portie uithoudingsvermogen'. Want inderdaad, repeterend werk is simpelweg niet altijd favoriet. En dát is nou juist waar we het over hebben als het gaat om het verbeteren van je vindbaarheid. Linkbuilding is soms gewoon oneindig analyseren, proberen en doorzetten om te zorgen dat je populairder en belangrijker bent dan je concurrent die al bovenaan staat. Creativiteit en doorzettingsvermogen wisselen elkaar af bij een goede SEO marketing bureau. En het vieren van successen, uiteraard.
Dus stel jouw SEO specialist 'gelooft niet zo in linkbuilding', dan is het heel simpel: óf je hebt al voldoende links, óf 'daar is het gat van de deur'. Google is heel helder: iedereen kan teksten verbeteren, iedereen kan de techniek verbeteren, maar zonder aanbevelingen vanuit het externe publiek weten ze niet of je écht van belang bent!
Tip: Laat intern in je bedrijf mensen ook meedenken over dit proces en ondersteun zo de SEO specialist met linkbuilding bijvoorbeeld. Wellicht zijn er zakelijke relaties die een link naar jullie zouden kunnen plaatsen. Denk aan belangrijke leveranciers, partners waar je mee samenwerkt, gewonnen prijzen, aandacht vanuit (nieuws)media, et cetera. Zoekmachine optimalisatie voor je bedrijf is lastig, daarom is het fijn om er met meerdere personen naar te kijken.
FAQ
-
Wat doe je als SEO specialist?
Als SEO specialist zorg je door middel van het optimaliseren van de content, techniek, afbeeldingen en het linkprofiel, dat de website van je klant organisch bovenaan in een zoekmachine komt te staan. Bij zoekmachine optimalisatie van Google en de andere zoekmachines komt er in de praktijk echter meer bij kijken dan wat hierboven is opgesomd. We nodigen je graag uit om hier samen mee over in gesprek te gaan.
-
Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist zorgt met website optimalisatie voor Google en andere zoekmachines dat de klant organisch bovenaan komt te staan. Dit komt onder andere neer op het verbeteren van de techniek van de website, het optimaliseren van teksten, het toevoegen van nieuwe geoptimaliseerde teksten, en het opbouwen van een sterk linkprofiel (linkbuilding).
-
Waarom SEO?
Wanneer je ervoor kiest om met zoekmachine optimalisatie voor Google oftewel SEO aan de slag te gaan, heb je de eerste stap genomen om bovenaan in Google te komen. Met de concurrentie van nu en de overvloed aan informatie en websites is dit nog de enige manier om organisch bovenaan in een zoekmachine te komen. Dit klinkt misschien als een mooi verkooppraatje, dat van het toetsenbord van een SEO bedrijf af komt. Dat begrijpen wij. Maar onderzoeken en de harde cijfers die er zijn liegen er niet om. Uiteraard hangt het succes van een SEO campagne van veel factoren af. Helemaal zwart wit kunnen we het ook niet maken.